Hem > Politisk kommunikation, Sociala medier > Borås gör valkampanj med sociala förtecken

Borås gör valkampanj med sociala förtecken

Att kampanja för ökat valdeltagande  i Borås är i sig inget nytt. Valnämnden har sedan ett par val tillbaka utökat den ordinarie informationen kring allmänna val till att även infatta riktade kampanjer för att stärka valdeltagandet i allmänhet eller specifikt i särskilda målgrupper. Ett naturligt sätt att nå ut har med tiden kommit att innefatta allt större inslag av sociala kanalval. Inför det här valet har man också valt full transparens kring förberedelserna och livesänder nämndens sammanträden.

Kampanjen har redan rullat igång men intensifieras från och med den 2 maj och rullar skarpt i alla kanaler under röstningsperioden 5-15 maj. Först ut i kampanjandet var uppsättning av klassiska valplakat (där vår egen verksamhet Återbruk ansvarar för produktion, uppsättning och nedtagning) på ett 100-tal platser runt om i Borås, där förhoppningen är att skapa en tidig uppmärksamhet kring valet.

Filmer på YouTube kring valet är en del av kampanjen som intensifieras under förtidsröstningsperioden. Filmerna sprids via sociala kanaler, YouTube i sig naturligtvis men även på facebook och twitter via @borasstad och @valstugan samt på den kommunala valsidan. (Spellistan med filmer från föregående val)

Den kommunala valstugan (som twittrar) på Stora Torget har sedan flera val tillbaka varit en viktig del för att erbjuda en lättillgänglig förtidsröstningslokal där människor rör sig. Sedan föregående val utökades denna med ytterligare en ”valstuga” i Knalleland.

Nytt i kampanjandet för det här året är en ”twibbonkampanj” där facebook och twitteranvändare kan välja att visa sitt stöd för kampanjen (och uppmana andra att rösta) genom sin profilbild. Detta som ett komplement till regionens event som vi också länkar till i olika sammahang.

Maria Karlsson @mirrys använder twibbonkampanjen på sin profilbild 

Ytterligare delar i kampanjen är:

  • Radioreklam
  • Spotify, ljudspots och banners (ljudspottarna är producerade internt i samarbete med Stadsteatern)
  • Bussbaksidor (Superbacks)
  • Badges/pins
  • Digitala skärmar
  • Eurosize/AdShell
  • Spridning av material samt valambassadörer genom Borås Stads Ungdomsråd (badges, affischer, flyers, broschyrer, t-shirts)
  • Spridning av material samt valambassadörer i stadsdelarna (badges, affischer, flyers, broschyrer, t-shirts)
  • Dagspressannonsering
  • Servetter med budskap på restauranger och caféer med spridning genom Boråsbloggarna.
Annonser
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: